Koncentracja

Problemy z koncentracją: Codziennie jesteśmy wystawieni na przeróżnego rodzaju czynniki, bodźce i zadania, które z reguły pokonujemy bezproblemowo. Oczywiście czasem zdarzy się, że zapomnimy o godzinie spotkania lub o oddaniu książki do biblioteki, ale w końcu żadne z nas nie jest maszyną, która ma ogromne pokłady podręcznej pamięci, w której można wyszukać mniej istotną informację. Nasz mózg może zostać rozproszony na wiele sposobów, przez co mogą nam umknąć pewne szczegóły. Możemy wspominać  wydarzenia z młodości, rozpatrywać popełnione w przeszłości błędy lub planować odległe w czasie zadania, które nas czekają, a jednocześnie zapomnieć o aktualnych, codziennych sprawach, jak zakupy czy wyjście ze znajomym. Dzieje się tak, ponieważ pamięć jest podzielona na dwa „segmenty” – pamięć krótko- i długotrwałą. Naturalnym następstwem wieku jest to, że pamięć z biegiem lat się pogarsza, ponieważ komórki mózgowe ulegają obumarciu, a niestety nie posiadają one możliwości odbudowywania się. Nasz stan zdrowia, styl życia, który wybraliśmy, lub został nam poniekąd narzucony mogą znacząco wpływać na pogarszający się stan naszego umysłu. Jeżeli problemy z koncentracją i pamięcią nie są zbyt uciążliwe i pozwalają normalnie funkcjonować, to nie ma jeszcze powodów do obaw. Jeśli jednak problemy te zaczną narastać i stawać się coraz bardziej niepokojące, należy się zastanowić nad odpowiednią dietą, wolniejszym lub spokojniejszym trybem życia i stanem naszego zdrowia. W momencie, gdy zawodzi nas nasza pamięć i zdolność do koncentracji, zauważamy jak ogromną i ważną rolę odgrywają w naszym funkcjonowaniu na co dzień. Problemy te mogą mieć różne podłoża. Wspomniany już styl życia, złe nawyki uczenia się i pracowania, przemęczenie, a także wiele poważnych schorzeń jak na przykład depresja, która ostatnimi czasy dosięga coraz większe grono ludzi w młodym wieku. Jeśli zaburzenia się nasilają lub pojawiają się nagle, utrudniając nam życie, to nie można bagatelizować problemu.

Brak koncentracji a przemęczenie

Człowiek posiada zdolność koncentracji, która ułatwia skupienie uwagi na aktualnym zadaniu, które wykonujemy. Jednak zdarzają się sytuacje, w których ciężko nam się zaangażować w stu procentach. Przeszkodą w koncentrowaniu się może być cicho grająca w tle muzyka, wizja wolnego weekendu czy nawet zwykłe rozmowy podczas wykonywania pracy. Takie rozproszenie uwagi może wpłynąć na mniejszą efektywność. Problemy z koncentracją mogą również wynikać z natłoku bieżącej pracy, nadmiaru obowiązków do wykonania, znalezienie się w trudnej, stresującej sytuacji czy niewyspania. Te wszystkie czynniki często towarzyszą wielu z nas. Zatem nic dziwnego, że nasz organizm przestaje sobie radzić z utrzymaniem koncentracji na wysokim poziomie, gdy brakuje mu energii. Jednak prawidłowe funkcjonowanie łatwo przywrócić, gdy organizm jest wypoczęty. Brak  koncentracji może również pojawić się, gdy nie potrafimy dobrze rozplanować swoich działań i zadań przewidzianych na konkretny dzień. Wtedy możemy odczuć, że wszystko nas przerasta, że nie poradzimy sobie z taką ilością zadań, co może powodować kolejny stres. Rozwiązaniem takiej sytuacji jest uporządkowanie sobie planu dnia. Wystarczy rozpisać sobie dzień na poszczególne etapy, zaplanować ile poświęcimy na nie czasu i jak będą mniej więcej wyglądać. To powoli organizmowi na szybszą i efektywniejszą regenerację. Jeżeli zaś zauważymy, że mimo dobrego planu brakuje nam czasu na zaplanowane obowiązki, to oznacza, że przyjęliśmy zbyt duże obciążenie i trzeba przemyśleć, czy aby na pewno taki plan jaki założyliśmy jest wykonalny. Praca i nauka głównie przysparzają najwięcej kłopotów z koncentracją. Rzadko znajdujemy chwilę wytchnienia, bo gonią nas terminy. A organizm potrzebuje kilka chwil w ciągu dnia, kiedy będzie mógł się wyciszyć i odpocząć.

Jak poprawić koncentrację?

Istnieje kilka wskazówek, które pomogą poprawić koncentrację i efektywnie wykorzystywać czas przeznaczony na naukę i pracę:

  • Warto zadbać o otoczenie wokół stanowiska pracy – wyciszyć telefon, żeby nie rozpraszały nas dźwięki wiadomości, posprzątać niepotrzebne, nieużywane rzeczy z biurka – porządek i harmonia są najlepszym rozwiązaniem i nie obciążają uwagi.
  • Warto również postarać się ograniczyć dekoncentrujące bodźce – wyłączyć głośno grającą muzykę, telewizor włączony w tle, przymknąć okno, aby docierało do nas jak najmniej hałaśliwych dźwięków z ulicy.
  • Należy zadbać także o samego siebie – odpowiednie światło do pracy, przewietrzone pomieszczenie. Trzeba też pamiętać o piciu wody i zjedzeniu lekkiej, pożywnej przekąski. Każdy z nas wie, że praca, gdy jest się głodnym, jest zdecydowanie mniej wydajna.
  • Przerwa, przerwa i jeszcze raz przerwa – nawet maszyna, gdy jest zbyt długo eksploatowana może odmówić współpracy. Tak samo nasz organizm nie jest w stanie pracować non stop na wysokich obrotach i potrzebuje chwil relaksu. Żeby było łatwiej zaplanować przerwy można sobie ustalić plan np. w pracy co godzinę wstanę na 5 minut i przejdę się po biurze.
  • Aby poprawić koncentrację można również ułożyć harmonogram pracy – dzięki temu dowiemy się ile mamy zadań, ile czasu na ich realizację. Dzięki takiemu harmonogramowi możemy również rozdzielić zadania na takie wymagające pierwszeństwa i takie, które mogą poczekać. Wykorzystując takie rozwiązanie minimalizujemy szanse, że zapomnimy o którymś z planów.

Dzięki tym wskazówkom łatwo można ułożyć sobie plan działania poprawiający koncentrację w pracy czy szkole. A co zrobić, gdy już znajdziemy się w domu? Jak można poprawić koncentrację w domowym „zaciszu”, gdy tam też czekają na nas niezliczone obowiązki?

  • Tak samo jak w pracy czy szkole można zaplanować co dziś musimy zrobić i ile czasu możemy na to poświęcić.
  • Warto unikać długotrwałego wpatrywania się w ekran komputera czy telewizora. Organizm wieczorem potrzebuje wypoczynku, a nie kolejnych czynności, na których musi się skupiać.
  • Można przed snem wyjść na krótki spacer – nawet 10 minut może być tą przerwą, o którą woła organizm od rana.
  • Warto też pamiętać, aby nie zasypiać przy włączonym telewizorze. Nasze ciało wtedy śpi, ale mózg nadal odbiera bodźce płynące z ekranu i nieustannie je analizuje. Aby lepiej spać i wstać rano wypoczętym należy przewietrzyć sypialnię, wyłączyć wszelkie sprzęty grające i delektować się ciszą i spokojem.

Ćwiczenia na koncentrację

Koncentracja w zabieganym, szybkim świecie staje się niemalże sztuką, opanowaną przez nielicznych. Oto kilka ćwiczeń na koncentrację, które pozwolą skupić się na teraźniejszych zadaniach do wykonania.

  • Jeżeli pracujesz długo przy komputerze zadbaj o takie stanowisko, aby nikt nie mógł Cię zaskoczyć stając za Tobą. Dobrze jest mieć tak usytuowane biurko, aby móc chociaż kątem oka spoglądać na całe pomieszczenie. Dodatkowo warto zawiesić na ścianie kawałek zielonej kartki lub obrazek, na którym dominuje zieleń i spoglądać na nie w momencie dekoncentracji. Kolor zielony również pozwala odpocząć oczom.
  • Ustal kiedy możesz, a kiedy nie możesz być dostępnym dla wszystkich. Jeżeli zajmujesz się jakimś ważnym zadaniem, wymagającym dużego skupienia, najlepiej wyłącz telefon i skrzynkę mailową i nie włączaj dopóki nie skończysz zadania.
  • Kolejnym ćwiczeniem sprzyjającym koncentracji jest zmiana miejsc. Jeśli więc masz możliwość wykonywania prac w różnych pomieszczeniach – rób to. Zmiana otoczenia wpływa kojąco na zmysły.
  • Po prostu ćwicz. Warto poświęcić kilka minut dziennie na proste ćwiczenia, najlepiej rano. Rozciągaj się, wyjdź na krótki spacer przed pracą, potrenuj chwilę w domu. Organizm dzięki takim zabiegom będzie lepiej funkcjonował przez resztę dnia.
  • Stwórz sobie system małych nagród. Takie ćwiczenia na koncentrację są niezwykle ważne i potrzebne, aby móc skupić się na wykonywanym zadaniu. Ustal co lubisz robić i po zakończeniu aktualnego zadania – daj sobie samemu nagrodzę. Kawę, przeczytanie artykułu, który Cię interesuje, przejrzenie strony internetowej z ulubionymi ubraniami.

Aby ćwiczyć koncentrację należy też raz na jakiś czas rozwiązywać łamigłówki, gdyż to daje długofalowe efekty i znacząco opóźnia procesy demencji, zaburzeń pamięci i koncentracji. Dlatego warto zaopatrzyć się w krzyżówki, sudoku, różnego rodzaju rebusy i zagadki i raz na jakiś czas, zamiast włączać telewizor po prostu usiąść i w ciszy i spokoju zająć się rozwiązywaniem.

Tabletki na koncentrację

Jeśli jednak brakuje Wam czasu na planowanie całego cyklu i dnia pracy można również rozejrzeć się na rynku i wybrać odpowiednie tabletki na koncentrację. Tylko jak wybrać dobrze i mądrze?

Przede wszystkim skład. Istnieje wiele składników, które mogą poprawić naszą koncentrację, lecz kilka z nich ma wyjątkowo skuteczne działanie. Są to: miłorząb japoński, lecytyna, żeń-szeń i kwasy omega. Pominięte zostały takie wspomagacze jak kofeina czy tauryna, ponieważ w tym przypadku lepiej wypić dobrą kawę – poza właściwościami pobudzającymi ma też smak, aromat i można się nią delektować.

Ważne są również odpowiednie witaminy i minerały takie jak jod, żelazo, kwas foliowy, cynk, witaminy z grupy B.

Dlatego wybierając tabletki na koncentrację trzeba dokładnie zapoznać się ze składnikami. Wymienione powyżej są najlepiej działającymi, ale zawsze warto poczytać opinie o działaniu innych składników suplementu. Wiele koncernów oferujących swoje produkty będzie je zachwalać i opisywać cudowne działanie w 1 dzień. Nie można w to wierzyć, gdyż naturalna suplementacja nie działa natychmiast, a jeśli działa, to tylko na chwilę. A nam zależy przecież na długotrwałym efekcie i zdrowym zasilaniu organizmu, a nie na syntetycznych, chemicznych składnikach, które obciążają organizm i mogą być nietolerowane przez większość z nas. Poza tym, każdy naturalny składnik potrzebuje czasu, aby móc zacząć naprawdę działać i przynosić korzyści w przypadku braku koncentracji. Dlatego często na efekty trzeba poczekać tydzień, dwa, albo nawet miesiąc. Dopiero po takim czasie zażywania tabletek na koncentrację będzie można mówić o uregulowanym poziomie cholesterolu, prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i krwionośnego, a nawet poprawie snu czy ogólnego samopoczucia.

Jak wybrać najlepsze tabletki na koncentrację?

Nasza pamięć to nie przeziębienie czy grypa, na którą jest jeden skuteczny lek. Z tego powodu ciężko wybrać najlepsze tabletki. Warto zastanowić się jakich składników potrzebujemy na danym etapie rozwoju.

Dla dzieci najważniejsze są kwasy omega, ponieważ wtedy najintensywniej rozwija się układ nerwowy. Jod i żelazo to najistotniejsze witaminy i minerały dla dzieci. W okresie dzieciństwa najlepszym pomysłem będzie zaopatrzyć się w tabletki na koncentrację zawierające te składniki.

Dla osób dorosłych zalecane są głównie tabletki, które powstały w oparciu o żeń-szeń i lecytynę.

Zaś dla osób w podeszłym wieku najlepszym rozwiązaniem będzie miłorząb japoński, kwasy omega i lecytyna.

Czy można zastąpić tabletki na koncentrację odpowiednią dietą?

Codziennie możemy znaleźć w swoim domu całą aptekę, tylko trzeba wiedzieć gdzie szukać. Można stworzyć sobie dietę bogatą w potrzebne minerały i witaminy wybierając się na bazar czy do sklepu.

Gdzie zatem można znaleźć najważniejsze składniki na poprawę koncentracji?

  • Witaminy z grupy B znajdują się w orzechach, mięsie, ziemniakach i mleku.
  • Żelazo znajdziemy w czerwonym mięsie, podrobach, orzechach i roślinach strączkowych.
  • Kwasy omega znajdują się w ogromnej ilości ryb – łososiu, śledziach, makreli, dorszu, sardynkach, w owocach morza i orzechach.
  • Lecytyna w jajach kurzych, wątróbce, orzechach, produktach pełnoziarnistych i kiełkach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *